Tijdsduur: 100 minuten
Koppeling: biologie, scheikunde, GZW
Lokaal:Practicumlokaal (als het mogelijk is, handvaardigheid)
Vooraf:
- De docent moet alle spullen die nodig zijn klaar zetten en de tafels moeten in groepjes van 4 staan.
Benodigdheden per groepje:
- 15 saté prikkers
- Verf in de volgende kleuren:
- Stiften
- Gekleurd papier
- Donkerblauw
- Lichtblauw
- Paars
- Roze
- Groen
- Geel
- Een doos van 190 cm bij 100 cm
- Een piepschuimplaat van 190 cm bij 100 cm
- Piepschuimbollen met een diameter van:(dit is gerekend met een schaal van 1cm is 5000 km dit is gedaan omdat je anders mercurius niet meer aanwezig zou hebben in het Heelal, de zon wordt hierdoor wel erg groot hier kun je dus vals spelen en een grote bol pakken die in ieder geval wel heel groot is maar niet de exacte maat)
- Zon 278,4 cm
- Mercurius 1,0 cm
- Venus 2,4 cm
- Aarde 2,6 cm
- Mars 1,6 cm
- Jupiter 28,6 cm
- Saturnus 24,0 cm
- Uranus 10,2 cm
- Neptunes 9,8 cm
- Piepschuimring:Ook bij deze moet er een beetje vals gespeeld worden anders wordt deze te groot wat heb je nodig: een cirkel piepschuim van 55 cm waaruit je het midden eruit haalt 25 cm.
Voorkennis:
De leerlingen hebben alle lessen van het Heelal gevolgd en ze hebben kennis vernomen over hoe het heelal eruitziet. Bij wiskunde en het gedeelte natuurkunde van mens en natuur hebben de leerlingen al gerekend met grote getallen en kunnen overweg met een rekenmachine.
Kerndoelen:
- De leerling leert vragen over natuurwetenschappelijke, technologische en zorg gerelateerde onderwerpen om te zetten in onderzoeksvragen, een dergelijk onderzoek over een natuurwetenschappelijk onderwerp uit te voeren en de uitkomsten daarvan te presenteren.
- De leerling leert onder andere door praktisch werk kennis te verwerven over en inzicht te verkrijgen in processen uit de levende en niet-levende natuur en hun relatie met omgeving en milieu.
Lesdoelen:
- De leerling leert samenwerkend een project af te sluiten.
- De leerling leert met schaal te rekenen.
- De leerling weet hoe het heelal eruitziet.
Inleiding (15 min.)
- Groepjes van vier leerlingen maken en deze bij een groepje tafels te zetten.
Hierna deel je de eindopdracht uit, de docent vertelt nog een keer waar leerlingen alles kunnen vinden. - De leerlingen krijgen al: een doos van 190 cm bij 100 cm en een piepschuimplaat van 190 cm bij 100 cm.
Kern (75 min.)
- Leerlingen gaan zelf aan de slag met het Heelal op schaal, aan de hand van de eindopdracht.
Afsluiting (10 min)
- Alles opruimen en schoonmaken.
- De projecten voor in de klas zetten zodat deze beoordeeld kunnen worden.