De haven van Spezia ligt in Noord-Italië aan de middellandse zee, op ongeveer 200 kilometer afstand van Milaan. Net als de meeste internationale zeehavens heeft deze stad een container terminal. La Spezia Container Terminal ( LSCT) ligt midden in de stad aan de Golfo dei Poeti en groeit sterk. In het eerste half jaar van 2004 werd er 7.337.000 TEU * overgeslagen. Daarom zijn er plannen om een deel van de haven anders in te richten en er een tweede terminal te bouwen. Het initatief om de haven uit te breiden is echter geen initatief van de overheid.
De haven heeft grootse plannen. Er zijn echter verschillende problemen waar men tegen aan loopt. De haven ligt geografisch gezien midden in de stad. Daardoor is er veel geluidsoverlast en stank verlast in de omliggende woonwijken. Dat zal naar verwachting alleen maar toenemen in de toekomst. Een ander, misschien wel veel groter probleem, zijn de verbindingen over land van en naar de haven. Ook het treinverkeer en vrachtverkeer van en naar de haven moet door de stad heen. En uiteraard loopt dit tegen veel weerstand op bij de bewoners van de stad. Het verdubbelen van de spoorlijn naar Parma ( het Pontremolese project) is men nog steeds niet aan begonnen en de snelweg loopt met bochten en hellingen door de heuvels. Tot nu toe hebben lokale actiegroepen de haven dan ook met succes kunnen tegenhouden. Het lijkt echter een kwestie van tijd dat de planmakers met nieuwe ideeen en argumenten komen. Groei van de haven is onvermijdelijk. Tussen 1997 en 2003 verdubbelde de hoeveelheid overgeslagen containers bijna van 10,7 naar 19,7 miljoen TEU.
Hoewel de haven van Spezia goede verbindingen heeft naar veel Europeese steden is de vraag of dit een concurrent kan worden van de Nederlandse havens. Als de achterland verbindingen van de havens aan de middellandse zee goed zijn kunnen grote rederijen die van Azie naar Europa varen inderdaad overwegen om hier naar toe te gaan in plaats van Rotterdam of de toekomstige Westerschelde Container terminal. De haven ligt immers dichter bij oostr Europa dan Nederland, waarvoor een schip ruim 1500 kilometer verder moet varen. Dit op zich levert al een enorme tijdwinst op. Daar komt bij dat deze haven dichter bij Zwitserland en oostenrijk ligt dan ons land. De tijdwinst op de zeereis compenseert vervolgens ruimschoots de obstakels in het Italiaanse spoortraject. Hier zijn meer hoogteverschillen en krappe bochten te vinden.
De treinverbindingen vanuit Spezia zullen per 2010 deel uit maken van het Trans Europeese Netwerk (TEN). Dat betekent dat de Europeese Unie extra geld ter beschikking heeft om deze verbindingen te verbeteren. Dit maakt de kans groot dat de stad vanaf 2010 een concurent kan zijn voor de havens van nederland, Duitsland en Belgie. Maar nu al ontwikkelt de regio zich tot een logistiek centrum. Ongeveer 8 kilometer van de haven ontwikkelt men een multimodaal transport centrum van c.a. 1.000,000 van m2 groot: distripark di Santo Stefano Magra.
* TEU = 20 voets container. Dat is de helft van een grote container die je vaak op vrachtwagens en treinen ziet.
Op deze pagina zal informatie verzameld worden over de containerhaven van Spezia. De havens aan de middellandse zee zijn voor Nederland belangrijk omdat deze op termijn een geduchte concurent kunnen worden voor de havens van Rotterdam, Amsterdam en Antwerpen.