web analytics

Vliegvelden

Lees ook eens het artikel Duurzaam kapitalisme? over vliegreizen naar (ooit) ongerepte landschappen.

Schiphol

04-05-06 | Half april liet de Minister van Verkeer en Waterstaat weten dat de luchthaven Schiphol mag blijven groeien. De luchthaven is een van de belangrijkste logistieke centra van Nederland. Om te blijven concurreren met andere luchthavens zullen er meer en grotere vliegtuigen op Schiphol kunnen landen.

De luchthaven ligt echter ingeklemd tussen verschillende dorpen en steden zoals Amsterdam, Hoofddorp en Haarlem. Door een toename van het aantal vluchten zal de overlast ook toenemen. De kaart hieronder toont hoe nieuwe woonwijken steeds dichter bij de luchthaven komen te liggen.

vliegveld Lelystad

19-08-06 | Staatsbosbeheer maakt zich zorgen over de geplande uitbreiding van Lelystad Airport. Het vliegveld wil flink gaan groeien. Dit betekent meer vliegtuigbewegingen, zwaardere vliegtuigen en meer overlast voor de omgeving. In de huidige plannen is de rust – zowel voor de natuur als voor recreanten – in het natuurgebied de Oostvaardersplassen geenszins gegarandeerd. Staatsbosbeheer vraagt de luchthaven om in vervolgonderzoek de effecten van de uitbreiding op de natuur en recreatie veel beter te onderbouwen. Daarnaast pleit zij voor alternatieve vliegroutes, die de Oostvaardersplassen ontlasten.

AWACS basis Schinveld

Op L1: Groenfront voert actie tegen bomenkap in Schinveldse bossen

Zo’n 30 actievoerders hebben vanmiddag in de bossen van Schinveld linten en op struiken aangebrachte verfmarkeringen verwijderd.

Die waren daar aangebracht ter voorbereiding van het kappen van acht hectare bos. De kap is opgedragen door Minister Sibilla Dekker van VROM. Het bos ligt bij de start- en landingsbaan van de Awacs-luchtmachtbasis in Geilenkirchen. De actievoerders van Groenfront! en de vereniging Stop Awacsoverlast willen de boskap voorkomen. Ze gaan ook nog boomhutten bouwen. De actie vanmiddag verliep vreedzaam. De politie beperkte zich tot het opschrijven van de nummerborden van de auto’s van de actievoerder

 

Vliegveld Wenningveld

Op 18 juli 2006 stond in het NRC de kop “Aan de overkant van de grens houdt de natuur blijkbaar op“. Dit slaat op de wilde plannen van het Duitse vliegveld dat vlak bij het Nederlandse Nationaal Landschapspark Achterhoek ligt. Inwoners van het park vertrouwen het niet en vrezen dat er binnenkort nog meer en zwaardere vliegtuigen hun natuurlijke landschap verstoren. Die vrees blijkt niet onterecht. De ontwikkelingen tussen de dorpen Vreden en Winterswijk hebben veel weg van de ontwikkelingen tussen Venlo en Horst: plannen en initiatieven stapelen zich op terwijl de natuur steeds verder ondergeschikt raakt.