Astrobiologie: de studie naar buitenaards leven | GEOlution

Astrobiologie: de studie naar buitenaards leven

Astronomie > Astrobiologie

De wetenschap die buitenaardse levensvormen onderzoekt heet astrobiologie. Het is een samenvoeging van astronomie en biologie. Buitenaards leven zijn dus levensvormen die niet (van oorsprong) op aarde thuishoren.

Leven op aarde

Verschillende serieuze theorieën stellen dat ook het leven op aarde oorspronkelijk afkomt van andere hemellichamen. Zo is er de theorie dat organisch materiaal door kometen op aarde terecht is gekomen. Volgens een andere theorie is er tijdens de inslag van kometen zoveel energie vrijgekomen dat organisch materiaal ontstond.

Leven op Mars

Dat er ooit stromend water was op Mars staat vast. Water is een voorwaarde voor het ontstaan van leven. Maar of op de rode planeet ooit leven geweest is is nog maar de vraag. Verschillende ruimtemissies naar Mars zoeken speciaal naar water en of micro-organismen. Want als er leven is, dan is het waarschijnlijk zo klein dat wij het met blote ogen niet kunnen zien.

Hoe groot is de kans…

Hoe groot de kans is dat er ergens anders in het heelal leven is, weet men niet. Maar er zijn verschillende planeten en manen gevonden waarop water is en dus een kans dat er leven is ontstaan. Het lijkt echter onwaarschijnlijk dat er alleen op aarde leven is ontstaan.

Citeer dit artikel als: Brouwers, C.I.J. (2010) Astrobiologie: de studie naar buitenaards leven. GEOlution. https://www.geolution.nl/science/astrobiologie-buitenaards-leven.htm