Evolutie van de mens | GEOlution

Evolutie van de mens

Evolutie > Evolutie van de mens

De evolutie van de mens is een wetenschap naar het proces waardoor de moderne mens is ontstaan uit eerder levende primaten. Hierbij moet je denken aan verschillende wetenschappelijke studierichtingen waaronder antropologie en genetica.

Onder mens wordt in de evolutie van de mens gekeken naar het geslacht Homo, maar ook naar andere hominini.

Geschiedenis

Over de weg van de oudste mens op aarde tot wie we nu zijn is veel bekend, toch worden nog steeds bijzondere vondsten gedaan. Geologen vinden soms botten van mensachtigen die ergens een plekje in onze geschiedenis hebben. Maar over waar en hoe is men het niet altijd eens.

De oudste mensachtige is wellicht Australopithecus anamensis die 4 miljoen jaar geleden leefde. Deze soort stamde msschien wel af van van de Sahelanthropus tchadensis, een van de missing links. Maar of Sahelanthropus tchadensis ook echt onze voorouder is is de vraag. Veel ‘missing links’ bleken later uitgestorven apensoorten te zijn.

Een bijzonder moment in onze geschiedenis vind plaats zo’n 2,2 miljoen jaar geleden. Homo erectus liep recht op en kreeg in de loop der eeuwen een steeds grotere herseninhoud. Tientallen menachtigen ontstonden en stierven uit, waaronder de neanderthalers zo’n 180.000 jaar geleden. In die periode liepen op aarde tal van mensachtigen rond, waarvan uiteindelijk een onze voorouder is.

De Homo antecessor (De voorouder) dankt zijn oorsprong zo’n 800.000 jaar geleden bij Homo sapiens. De moderne mens kreeg vorm 100.000 jaar geleden en noemen we in de wetenschap Homo sapiens sapiens .

Citeer dit artikel als: Brouwers, C.I.J. (2012) Evolutie van de mens. GEOlution. https://www.geolution.nl/science/evolutie-van-de-mens.htm